Pod mořským dnem
Víte, že Goodeng je soukromá firma s jedním majitelem? Nebo, že je to největší výrobce vrtných souprav na světě a vlastně to nemusí být nadnárodní korporace?
Mnoho zajímavostí o firmě a jejich největší soupravě Vám trošku přiblížím v tomto článku.
Goodeng je firma složená ze dvou továren, kde v první děláme přípravu materiálu a hlavních dílů.
V druhé továrně potom kompletujeme stroje samotné.
Každá z továren má zhruba 500 zaměstnanců + k tomu patří jedna továrna mimo území kontinentální Číny, a to v Thajsku.
O ostatních výrobcích vrtných souprav se celkem mlčí a člověk se nic nedozví. V jejich továrnách vlastně nikdo pořádně nebyl a nic neviděl.
Na R&D (Research & Development), což je výzkum a vývoj nových technologií, investuje firma 5% ročního zisku, a to v tomto případě je 30 000 000 USD.
GS 12000-TS
Stroj o váze 81 000 kg na pásech je poslední inovací v oblasti horizontálního vrtání. Doposud totiž existoval jen v provedení návěsu za speciální tahač.
Ovládací centrum stroje usazené v kontejneru s okny a ochranným rámem váží 3000 kg
Stanice pro napájení stroje a hydrauliku potom váží 18 000kg.
Disponuje motory 2x 565Kw a jedním pomocným motorem o výkonu 264Kw.
12 000 Kn v tahu ( 1200 tun )
Vrtné tyče o délce 9,6 metru a průměru 168 - 254 mm podle projektu.
Kroutící moment pro vrtání je omezen na 260 000 Nm kvůli životnosti tyčí a povolovací moment předních čelistí potom na 720 000Nm.
Díky těmto investicím byla firma Goodeng schopna vyvinout například největší a nejsilnější soupravy na světě bez toho, aniž by si je někdo objednal a zaplatil, tedy jsou skladem.
Před 14 dny vyjela z linky plně hybridní vrtná souprava, první svého druhu na světě, v provedení 60T a 200T.
Tyto stroje jsou osazeny plnohodnotným dieselovým motorem, který lze používat denně pro běžné vrtání.
Při vysokých požadavcích na ticho při práci, jako jsou hustě zastavěná města nebo noční práce kvůli elektrickému rušení, je možné vrtat na baterie.
V případě že by to nestačilo, je možnost stroj připojit k vlastnímu trafu napojenému do sítě kdekoliv kde je VVN.
První vyrobená GS 12000 nesla označení L a slavila premiéru na severu Ruska při podvrtu dlouhém 3750 metrů pro potrubí průměru 1600 mm.
Například v Las Vegas bylo potřeba vyvrtat 4400m dlouhý vrt pro městskou kanalizaci. Tohoto projektu se bohužel Goodeng neúčastnil a proto bylo nutno udělat protlaky 2 namísto 1.
Rekord stroje k přečtení níže.
Držitel světového rekordu od 2019
Aby bylo možné uspokojit požadavky na palivo na rozšířeném mezinárodním letišti v Hongkongu (HKIA), instalovala společnost Langfang Huayuan Mechanical and Electrical Engineering Co., Ltd. nové dvojité potrubí pro letecké palivo pomocí horizontálního směrového vrtání (HDD). Nové potrubí zahrnovalo dvě paralelní potrubí, každé o délce 17 060 stop (5,2 km), průměru 20" (508 mm) a hloubce uložení 330 stop (100 m) pod mořským dnem. Projekt v hodnotě 1,3 miliardy hongkongských dolarů (165,63 milionu USD) byl zahájen počátkem roku 2016. První instalace potrubí byla dokončena 27. prosince 2017 a druhá 9. března 2018. Celková doba trvání projektu byla 30 měsíců, z toho 6 měsíců na přípravu na místě a 4 měsíce přerušení z důvodu hnízdní sezóny volavky popelavé. Délka vrtu stanovila světový rekord pro HDD. Podle očekávání se instalace potrubí potýkala s řadou obtíží a výzev, včetně řízení směru, zásobování výplachem, vyvrtávacího momentu, síly zpětného tahu a řízení projektu. Zhotovitel optimalizoval technologii protlačování HDD pomocí inovativního vrtáku pro pilotní otvory "handshake" pro toto křížení. Kromě toho také využili globální polohový systém (GPS), systém určování polohy lodí na mořské hladině a systém geomagnetického snímání k přesnému vedení pilotního otvoru. Za účelem snížení vystružovacího momentu byla vyvinuta řada unikátních speciálních zvětšováků pro zvětšování na mimořádně dlouhé vzdálenosti. V souladu s tím zhotovitel použil nový vysoce výkonný stroj Goodeng GS12000-L. Dodavatel proto použil novou vysoce výkonnou vrtnou kapalinu KPAM v kombinaci s jinými polymery, která splňuje požadavky na transport odřezků a stabilitu vrtu. Během procesu vtahování trubek byl použit hydraulický tlačný mechanismus (Thruster), který chrání antikorozní povlak ocelových trubek. Modulární zařízení navíc výrazně urychlilo dobu výstavby. S pomocí inovací a klíčových vrtných parametrů dodavatel úspěšně dokončil nejdelší projekt HDD podvrtu na světě. Zkušenosti získané při tomto projektu jsou nedocenitelné.
V případě, že bychom jednoho dne potřebovali v naší malé zemi vyvrtat něco opravdu velikého, tak i tento rekordman je k dispozici.
Kolik asi může stát? ....no celkem slušně se vejde pod 100 mil. Kč.
V příštím článku se dozvíte něco o elektrických strojích, jejich výhodách a nevýhodách, pro koho a jaké projekty jsou vhodné.